Op weg naar de perfecte site, deel 4 - de juiste woorden

De juiste tekst schrijven voor je website is nog niet zo eenvoudig. Het begint natuurlijk met een goede boodschap. Eentje die past bij wat jij wilt vertellen én bij wat je klant wil horen. Die past bij je doelgroep als het gaat om vaktaal of gewoon prettig leesbare taal voor een brede doelgroep. Met een duidelijke en logische indeling, en uiteraard zonder spelfouten. Op een website heb je te maken met tekstblokken. Kaders met een specifieke afmeting waar je tekst in komt. En visueel is het wel zo mooi als de teksten ongeveer even lang zijn. Je tekst is afhankelijk van het type site (informatief, verkoop, webshop etc.) en de mate waarin je gebruik kunt maken van ondersteunende beelden. 
 
Alsof dat nog niet genoeg uitdaging biedt heb je op je site altijd een doel.
Je hebt je site immers gemaakt om iets te bereiken. Vaak is dit een commercieel doel,  altijd een communicatief doel. Iedere pagina moet dit doel ondersteunen door een duidelijke call-to-action te bieden. Een onweerstaanbaar aanbod waar de lezer op wil reageren: klikken, mailen, bellen, kopen!
 
Het doel van je lezer is nét even anders dan dat van jou. Want:
  • Je lezer heeft wel iets beters te doen;
  • Je lezer leest nooit van begin tot eind;
  • Je lezer leest altijd tussen de regels door;
  • Je lezer is niet van gisteren.

Maak je teksten daarom altijd WIIFY! Ofwel Whats In It For You (<- waarbij de You natuurlijk de lezer is). Hoe je dat doet?
Door steeds te:

  • Weten wat je te bieden hebt, en dit in je tekst op te nemen als een onweerstaanbaar aanbod;
  • Weten wat je meer/anders te bieden hebt dan de concurrentie (USP's);
  • Weten waar je lezer op zit te wachten, waar hij voldoening krijgen bij het lezen van de teksten; 
  • Weten op welk moment en hoe je de lezer kan aansporen tot het nemen van actie (je Call-to-action);
  • Weten waarin jij bijzonder bent in je aanpak (lees voor het schrijven steeds je archetype en Golden Circle nog eens door).
 

Zelf aan de slag?

  • Bedenk goed wat het doel is van je tekst, wat wil je bij de lezer bereiken?
  • Bouw je tekst goed op, zodat je aan het einde een duidelijke call to action kunt plaatsen.
  • Laat je teksten altijd nalezen of ze voor een ander ook logisch zijn, of ook zij jouw doelstelling eruit halen.
  • Gebruik de spellingscontrole van Word, bij twijfel zoek op of vraag na.
  • Maak de tekst niet te lang, hou het overzichtelijk, gebruik alinea's en koppen
  • Zorg ervoor dat je tekst SEO proof is (meer hierover in de komende blogs!)

Met Fuzzy aan de slag?

  • Door middel van een branding traject krijg je zicht op een schrijfstijl die past bij jouw bedrijf
  • Schrijven van webteksten
Naar het overzicht

Neem contact op

 

Fuzzy Logic Marketing
Het Wagenwiel 8, Arnhem

06-24884884

info@fuzzylogicmarketing.nl 

 

 

 


Betekenis van Fuzzy Logic

1. Fuzzy als tegenhanger van SMART. Een goed strategisch plan is niet alleen SMART maar zeker ook Fun, Uitdagend, Zinvol, Zinnenprikkelend en geeft een Yes-gevoel!

2. Tegenhanger van logica waarbij iets waar of niet waar is. Fuzzy Logic geeft ruimte voor meerdere tinten grijs, meerdere oplossingen voor een probleem. Zodat je de oplossing kunt kiezen die past bij jouw situatie.

3. In het brein: rechterbrein samen met linkerbrein, creativiteit en logica gecombineerd.

4. Het leukste strategisch marketing bureau.

  • Op weg naar de perfecte site, deel 4 - de juiste woorden